Waarom verkopen via bol? Dit zijn de voor- en nadelen

waarom verkopen via bolWaarom verkopen via bol.com? Dat is een vraag die voornamelijk webshop eigenaren bezighoudt. Waarom zou ik ervoor kiezen om een ander platform nog groter te maken dan het al is?

Waarom zou ik bijdragen aan de naamsbekendheid van bijvoorbeeld Bol.com? Waarom zou ik een deel van mijn marge opofferen voor een ander? Het zijn vragen die bij veel mensen door het hoofd spoken.

Veel mensen zien Bol.com als vijand terwijl je Bol.com en andere marktplaatsen wat mij betreft als vriend moet gaan zien. Het is een kans om je omzet significant te laten groeien. Hieronder ontdek je waarom ook jij zou moeten gaan verkopen via marktplaatsen.

De opkomst van marktplaatsen

Bol.com, Marktplaats.nl, Amazon.com en Beslist.nl zijn voorbeelden van marktplaatsen. Het zijn marktplaatsen waar je tegen een vergoeding je producten of diensten kunt verkopen.

Marktplaatsen worden steeds populairder. Op dit moment shopt al 40% van de mensen op marktplaatsen zoals Bol.com en de verwachting is dat dit in 2020 maar liefst 66% zal zijn.

Steeds meer mensen gaan direct naar Bol.com als ze op zoek zijn naar een product. Met meer dan 8 miljoen klanten en 1,5 miljoen dagelijkse bezoekers is Bol.com de grootste marktplaats van Nederland en België.

Realiseer je dus dat hier behoorlijk wat kansen liggen voor jou als (startende)ondernemer. Je doelgroep is namelijk al aanwezig op dit platform en dat zorgt ervoor dat je een vliegende start kunt maken.

  • 40% van de mensen shopt al via marktplaatsen zoals Bol.com en dit zal aankomende jaren alleen maar toenemen
  • Je doelgroep is al aanwezig op deze marktplaatsen (Kans!)

De 5 Simpele Stappen Om Succesvol Te Verkopen Op Bol.com Zonder Kennis Of Ervaring? Check Hier De Bol Masterclass>>>

Waarom verkopen via bol.com?

Als je alleen al naar bovenstaande cijfers zou kijken kun je stellen dat alleen die cijfers al genoeg reden zijn om je te verdiepen in het verkopen via bol.

Naast de populariteit die platformen aan het winnen zijn, zijn er natuurlijk meer redenen om je te verdiepen in het verkopen via deze platformen.

Hieronder heb ik de verschillende voor- en nadelen van het verkopen via Bol.com voor je op een rij gezet.

#1: Groot bereik voor een vliegende start

Ik kan het niet genoeg benadrukken, Bol.com heeft een enorm klantenbestand en met bezoekersaantallen van 1,5 miljoen per dag kun je er niet omheen; Je doelgroep is al aanwezig op Bol.com

Als je het starten van een webshop zou moeten vergelijken met het starten als verkoper op Bol.com loop je als verkoper op bol behoorlijk voor op het bereiken van je doelgroep.

Startende webshop eigenaren hebben een flink marketingbudget nodig om hetzelfde te bereiken als startende verkopers op Bol.com

Maar dan hoor ik mensen zeggen ‘Je kunt toch Google Ads of Facebook Ads inzetten om een vliegende start met een webshop te maken!?’

Dat klopt inderdaad. Je kunt verschillende soorten mediums inzetten om je doelgroep snel te bereiken maar vergis je niet, dit kost (veel) geld en je moet je doelgroep op de juiste manier zien te targeten om maximaal rendement uit deze ads te halen.

Meestal hebben beginnende webshop eigenaren hier weinig kaas van gegeten dus besteden ze dit uit. Je moet dus niet alleen veel geld steken in de advertenties maar ook in het marketingbureau die dit voor jou gaat regelen.

Als verkoper starten op Bol.com is helemaal gratis. Je betaalt alleen een bijdrage als er een product via het platform word verkocht. No cure no pay dus.

wat is goede handel op dit moment

#2: Bol.com is bekend bij iedereen

Wie kent Bol.com niet? De meeste mensen kennen Bol.com en zien het als een betrouwbare webshop waar ze vaak artikelen aanschaffen.

Bol.com geeft veel geld uit marketing. Je hebt ze vast al weleens gezien, de ludieke tv reclames van Bol.com. Je maakt dus ‘gratis’ gebruik van deze marketing en deze bekendheid.

Gratis heb ik even tussen haakjes geplaatst want je betaalt voor deze marketing door middel van de bemiddelingsbijdrage die je betaalt bij elk product die word verkocht via Bol.

De bemiddelingsbijdrage ligt overigens tussen 6 en 25% afhankelijk van de markt waar je inzit. Hier vind je een overzicht van de bemiddelingsbijdrages.

#3: Razendsnel verzenden dankzij Logistiek via Bol

‘Voor 23:59 besteld, de volgende dag in huis’ we zien het steeds vaker terugkomen. De markt heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat we steeds sneller over onze artikelen willen beschikken.

Dankzij Logistiek via Bol.com kun jij gebruik maken van deze razendsnelle verzending. Als webshop eigenaar is het bijzonder lastig om deze verzendvoorwaarden te bieden, en als starter al helemaal.

Als jij ervoor kiest om je artikelen door Bol.com te laten verzenden resulteert dit vaak ook in een hogere ranking binnen bol. Dit komt omdat je de klant van de beste levervoorwaarden kunt voorzien.

Je hoeft je dus niet druk te maken over het verzenden van pakketten en alle rompslomp en hectiek die daar bij komt kijken. Daarnaast zal ook de retourafhandeling door bol worden gedaan als je kiest voor Logistiek via bol.

Logistiek via bol geschikt voor jou producten? Bekijk hier de voorwaarden en tarieven

logistiek via bol

#4: Alles is al ingericht

Daarnaast kun je razendsnel van start als je kiest voor het verkopen via Bol.com. Op het moment van schrijven maken al meer dan 20.000 ondernemers gebruik van verkopen via bol

Alles is dus zo efficiënt mogelijk ingericht en goed door getest. Daarnaast heeft bol.com het partnerplatform ontwikkelt, een platform waar je alle informatie kunt vinden over hoe je moet starten met verkopen via bol.

Je vind er tal van instructievideo’s, artikelen en je komt eenvoudig in contact met de klantenservice van zakelijke verkopen via bol.com

Nadelen verkopen via bol

Maar naast de voordelen zijn er ook nadelen aan het verkopen via Bol.com, hieronder heb ik de nadelen van het verkopen via bol voor je op een rijtje gezet:

  • Je hebt weinig inzicht in klantdata. Bol.com krijgt de klantdata die jij verzamelt als verkoper. Je hebt geen inzicht in zaken als: Hoeveel mensen zijn er op mijn productpagina geweest, hoeveel klikken heb ik op mijn productpagina etc.
  • De meeste mensen denken dat ze producten kopen van Bol.com je bouwt dus niet echt aan je eigen merk. Om dit te ondervangen kun je werken met productverpakking waar jou bedrijf of merk op vermeld staat.
  • Sommige producten zijn niet echt geschikt om te verkopen via Bol. Denk hierbij aan producten met een verkoopprijs onder de 20 euro. Met deze producten is het lastig om een goede marge te maken vanwege de kosten die je hebt als verkoper op bol.

Succesvol verkopen via bol

Of jij in staat bent om succesvol verkoper te worden op Bol.com is dus afhankelijk van het product wat je verkoopt. Kun je genoeg marge maken op dit platform?

De meeste producten zijn uitermate geschikt om te verkopen via Bol en met Bol.com heb je een stabiel verkoopkanaal in handen waarmee je, je omzet significant kunt laten groeien.

Zelf wist ik binnen enkele dagen mijn eerste product te verkopen en de volgende verkopen volgden elkaar in rap tempo op. Ik ben dus erg enthousiast over het inzetten van Bol.com als (extra) verkoopkanaal.

Ben je Affiliate marketeer en wil je meer weten over het promoten van producten via Bol.com? Check dan mijn artikelen over het promoten van producten via Bol.com:

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: