Verkopen via Bol.com? De 6 beste tips op een rij!

verkopen via bol tipsVerkoop jij producten via het welbekende platform Bol.com? Maar heb je het idee dat het nog niet echt wil vlotten? Gaan de sales nog niet echt door het dak maar heb je het idee dat, dat bij je concurrentie wel het geval is?

In dit artikel geef ik je 5 tips over hoe je kunt verkopen via bol.com, en ja dan bedoel ik ook echt verkopen. Bol.com is namelijk super lucratief en bij de juiste aanpak kan het voor een significante omzetstijging zorgen.

Verkopen via Bol.com en de tips die je niet mag missen

Het verschil tussen jou en je concurrenten is misschien helemaal niet zo groot terwijl je toch het idee hebt dat je concurrenten veel meer uit Bol.com halen.

Heb je al wel eens goed gekeken naar je productomschrijving? Of je productfoto’s? Weet je wel zeker of er genoeg interesse is in jouw producten?

Het zijn allemaal zaken die de meeste verkoper op Bol.com zich niet afvragen. De meest gebruikte methode van zakelijke verkopers op Bol.com is; Producten online zetten, verhaaltje erbij, paar foto’s en wachten maar.

Zo werkt het niet meer. Ook Bol.com begint een aardige schare aan zakelijke verkopers te krijgen en dat betekent dat er steeds meer concurrentie in jouw branche komt. Is dat erg? Nee hoor, het houdt je scherp.

Hieronder deel ik mijn 5 beste tips om ook in een wirwar van zakelijke verkopers toch te blijven scoren.

#1: Productfoto’s zijn cruciaal

Als eerste tip de productfoto’s. Veel zakelijke verkopers onderschatten het belang van goede productfotografie. Super scherpe foto’s waarbij alle kanten van het product goed te zien zijn, zijn echt van cruciaal belang voor jouw succes op Bol.

Vooral de hoofdafbeelding (de foto die bezoekers als eerste te zien krijgen in de resultaten) mogen niets aan het toeval over laten. In combinatie met je producttitel is dit het eerste beslismoment van een bezoeker om op jouw resultaat te klikken of juist niet.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om zelf allerlei professioneel materiaal aan te schaffen en een fotostudio in te richten, je kunt er ook voor kiezen om het maken van topfoto’s uit te besteden.

Zelf heb ik goede ervaring met uw-productfotograaf.nl uit Wassenaar. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn productfoto’s niet zelf te maken aangezien ik de materialen niet heb en het mij onnodig veel tijd kost.

Mijn tips voor wat betreft de productfoto’s:

  • Hoofdafbeelding altijd op witte achtergrond
  • Foto’s van alle zijden van het product
  • Foto’s van de specifieke kenmerken van het product
  • Foto’s van de verpakking
  • Sfeerfoto’s
  • Zorg er altijd voor dat je over meerdere foto’s beschikt zodat de klant het product van alle kanten kan bekijken en alles duidelijk is. Het laatste wat je wil is dat een klant met vragen blijft zitten.

#2: Producttitels zijn niet te onderschatten

Producttitels zijn net als de foto’s super belangrijk. Ook dit word nogal eens onderschat en er word vooral weinig over nagedacht. Realiseer je dat ook een titel voor een klant een beslissingsmoment is om te klikken of door te scrollen.

Het is belangrijk dat alle relevante kenmerken van je product in de titel komen te staan. Het is daarnaast slim om te onderzoeken waar veel op word gezocht binnen Bol en Google.

Dit kun je op een eenvoudige manier doen door gebruik te maken van de zoeksuggesties binnen Bol en Google. Begin de naam van je product in te typen binnen de zoekbalk van Bol en Google en kijk welke suggesties er tevoorschijn komen.

Dit zijn meestal veel bezochte pagina’s waarvan je de naam in je titel kunt gebruiken. Kijk natuurlijk wel even of het allemaal relevant is. Houd het zo natuurlijk mogelijk.

Daarnaast moet je rekening houden met het aantal karakters dat je gebruikt. Teveel karakters zorgt ervoor dat je titel binnen de zoekresultaten word afgebroken. Het zou zonde zijn als een relevant zoekwoord niet word meegepakt door Google of Bol omdat je titel te lang is.

Tips voor wat betreft producttitels:

  • Alle belangrijke kenmerken van je product in de titel
  • Gebruik zoekwoorden waar veel op word gezocht in je titel
  • Volgorde van de zoekwoorden is minder relevant, zo lang ze er maar in staan
  • Probeer een max. van 70 karakters aan te houden in je titel. Meer dan 70 karakters worden niet getoond in Google shopping.
  • Houd het zo specifiek en natuurlijk mogelijk

producttitel bol.com

#3: Productomschrijving is alles

Eigenlijk is de productomschrijving tegenwoordig net zo belangrijk als de titel. Google houdt van goede content en hiermee kun je Google ervan overtuigen dat jij bovenaan hoort te staan.

Daarnaast wil je, je klant natuurlijk zo duidelijk mogelijk laten weten waarom hij of zij jouw product moet hebben, wat de kenmerken zijn van het product, wat de voor en nadelen zijn en wat je precies krijgt als je dit product besteld.

Begin je productomschrijving door antwoord te geven op de volgende vraag; Hoe word mijn leven hier beter van? Verplaats je in je doelgroep en schrijf alsof je praat.

Tips voor wat betreft productomschrijving:

  • Schrijf in alinea’s en gebruik dik gedrukte tussenkoppen om het overzichtelijk te houden
  • Laat niets aan het toeval over en benoem alle kenmerken van het product
  • Geef zowel voor als nadelen
  • Begin natuurlijk met het beantwoorden van de vraag; Hoe word mijn leven hier beter van?
  • Bedenk wat een klant mogelijk voor vragen heeft en beantwoord deze in je tekst

#4: Reviews geven je een boost

Reviews zijn belangrijk voor de plaats waar je word getoond binnen Bol.com. Hoe meer reviews jij weet te verzamelen hoe hoger en stabieler je binnen Bol.com komt te staan.

Vooral voor mensen die net beginnen is het soms lastig om reviews te scoren. De praktijk leert dat het eigenlijk best tegen valt hoeveel mensen er uit zichzelf een review plaatsen.

Je kunt ervoor kiezen om een versie van je product te laten testen door vrienden of familie om zo de eerste reviews te scoren. Wel raad ik je aan om dit niet teveel te doen. Mensen die dichtbij je staan zijn meestal niet erg objectief.

Tips voor wat betreft reviews:

  • Vraag je klanten om een review in ruil voor iets waardevols. Hierbij kun je denken aan een ebook of een .pdf bestand bij jouw product.
  • Doe een kaartje bij je producten in waarbij je vraagt om een review. Leg op dit kaartje ook stap voor stap uit hoe een review geplaatst moet worden.

#5: Beoordelingen maken je betrouwbaar

Naast reviews zijn er nog de beoordelingen die je als zakelijk verkoper binnen Bol kunt bemachtigen. Beoordelingen is weer iets anders dan reviews.

Reviews zijn de recensies van een bepaald product en beoordelingen kunnen worden gegeven over jou als zakelijk verkoper. Het gaat hier dan om zaken als:

  • Levertijd
  • Bezorging
  • Contact
  • Algemene productinformatie

Het is belangrijk dat je hier goede cijfers op scoort. Krijg je herhaaldelijk slechte beoordelingen kan het zijn dat Bol.com je winkel zonder pardon sluit, of je een soort penalty geeft waarbij je eerst een verbeterplan dient aan te leveren voordat je winkel weer geopend kan worden.

#6: Hoe snel kun je leveren?

Een snelle levertijd begint steeds meer een USP te worden. Ook Bol.com hecht enorm veel waarde aan een snelle levertijd. Lever jij sneller dan je concurrent? Dan heb je op dat gebied een streepje voor en als het erom zou spannen ga jij hoger in de zoekresultaten van Bol.com komen.

Zelf maak ik gebruik van Logistiek via Bol.com zodat ik altijd de beste leveringsvoorwaarden kan bieden. Voor 23.59 besteld is de volgende dag in huis. Op dit gebied win ik dus van mijn concurrenten.

Wil je weten of Logistiek via Bol.com ook iets voor jou is? Bekijk dan hier mijn artikel over Logistiek via Bol.com >>

verkoper bol.com

Succesvol verkopen via bol? Pas mijn tips toe en boek resultaat!

Pas bovenstaande 6 tips en zie binnenkort al merkbare resultaten. Het grote voordeel van platformen als Bol.com is dat er al enorm veel verkeer aanwezig is. Aanpassingen waardoor je hoger rankt zullen zich in de meeste gevallen meteen uitbetalen in sales.

Ben jij al zakelijk verkoper binnen Bol.com? Nee? Begin vandaag nog en open een zakelijk verkopen via bol.com account

De 5 Simpele Stappen Om Succesvol Te Verkopen Op Bol.com!? Die Ontdek Je In De Bol Masterclass>>>

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: