Logistiek via Bol.com? Aanrader of afknapper?

logistiek via bol.comLogistiek via Bol.com, gebruik jij het al? Of zijn je producten er niet geschikt voor? Of misschien vraag je, je wel af of het niet teveel in je marge snijd.

Logistiek via Bol.com is wat mij betreft echt een hele gave service om je complete verzend en retourproces uit handen te geven. Wel zijn er natuurlijk een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden.

In dit artikel laat ik je exact zien wat Logistiek via Bol.com inhoudt, wat de kosten zijn, en waar je op moet letten. Zelf verzend ik al mijn producten via de service Logistiek via Bol.com dus ik kan zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben.

Wat houdt logistiek via Bol.com precies in?

Eigenlijk zegt de naam al een hele hoop. Logistiek via Bol.com houdt in dat je het logistieke proces van je bedrijf uitbesteed aan Bol.com. Uiteraard verzorgt Bol.com alleen de logistiek van de producten die je aanbied via Bol.com en niet de producten die je aanbied in je webshop.

Omdat, op het moment van schrijven, ongeveer 2000 bedrijven aangesloten zijn bij de dienst Logistiek via Bol.com heeft Bol.com ruime ervaringen in het verzenden en afhandelen van pakketten. Je kunt er dus vanuit gaan dat je producten in goede handen zijn als je ervoor kiest om dit proces uit handen te geven.

Voor- en nadelen Logistiek via Bol.com

Natuurlijk kleven er ook een aantal voor- en nadelen aan het uit handen geven van je logistieke proces. Hieronder heb ik de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet:

Voordelen:

  • Het scheelt je enorm veel tijd
  • Je hebt geen opslag nodig voor je voorraad
  • Interessante tarieven (ten opzichte van zelf verzenden, retouren afhandelen, opslag, personeel)
  • Klanten bestellen via een vertrouwde omgeving
  • Super snelle levering (voor 23.59 besteld, volgende dag in huis)
  • Je producten worden hoger gepositioneerd binnen de zoekresultaten van Bol.com vanwege het gebruik maken van deze dienst (de beste levertijden voor de klant)
  • Je verkopen kunnen altijd door blijven gaan, ook als je op vakantie bent

verkoper bol.com

Nadelen:

  • Er is een maximale maatvoering binnen Logistiek via Bol.com (maximale maatvoering is 75 x 55 x 45cm)
  • €0,35 toeslag bij breekbare artikelen, horloges, zonnebrillen, tassen/lederwaren, baby- & peuterkleding, sportkleding & sportschoenen

Wat kost Logistiek via Bol.com?

Je wilt je kosten natuurlijk zo laag mogelijk houden dus een belangrijke vraag voor jou is ‘Wat kost Logistiek via Bol.com?’ Op deze pagina binnen het partnerplatform van Bol.com vind je alles over de tarieven en voorwaarden van Logistiek via Bol.com

Hoe maak je gebruik van Logistiek via Bol.com?

Om gebruik te maken van Logistiek via Bol.com dien je een aantal stappen te doorlopen in je verkoopaccount. Hieronder heb ik stap voor stap uitgelegd hoe jij je producten omzet naar de dienst Logistiek via Bol.com

  1. Ga naar https://partnerplatform.bol.com/services/logistiek-via-bol-com
  2. Meld je aan voor de Logistiek via Bol.com via het platform
  3. Als je alles naar behoren hebt ingevuld ontvang je binnen 3 werkdagen een brief van Bol.com. Op dat moment is je account geactiveerd
  4. Zet de producten in je verkoopaccount om naar Logistiek via Bol.com door op het pijltje naast ‘bewerk producten’ te klikken en vervolgens op ‘omzetten naar LvB’ te klikken.
  5. Meld je producten voor door in je verkoopaccount naar ‘artikelen’ –> ‘Nieuwe LvB zending’ te gaan.
  6. Vul in hoeveel stuks je wilt voormelden en klik op ‘voeg toe’
  7. Kies vervolgens of je de producten zelf wilt labelen of de producten wilt laten labelen door Bol.com (persoonlijk heb ik dit in het begin zelf gedaan maar besteed het nu uit aan Bol.com voor 0,18 cent per label)
  8. Selecteer op de volgende pagina welke vervoerder de zending levert bij Bol.com (persoonlijk kies ik altijd voor PostNL)
  9. Vul de verwachte aanlever datum en eventueel tijd in. Weet je niet precies hoe laat je pakket aan zal komen bij Bol.com? Vul dan ‘Niet bekend’ in. Mocht er iets mis gaan met het verzenden van je producten richting Bol.com en je artikelen arriveren en dag later bij Bol.com? Neem dan even contact op met het partnerservice team.
  10. Vul bij ‘paklijstreferentie’ een referentie in die je makkelijk vind om zo in je eigen administratie zendingen richting Bol.com uit elkaar te kunnen houden.
  11. Klik op ‘Zending definitief maken’
  12. Je bent bijna klaar. Het enige wat je nog moet doen op de laatste pagina is de paklijst en het verzendlabel downloaden. Voeg de paklijst toe in de doos en plak het verzendlabel aan de zijkant van de doos.
  13. Lever je pakket in bij een postkantoor.
  14. Soms duurt het enkele dagen voordat Bol.com jouw producten heeft verwerkt. Je kunt dit checken door via ‘Artikelen’ —> ‘Mijn LvB zendingen’ te gaan en vervolgens op je paklijstreferentie te klikken. Je ziet nu hoeveel producten er zijn voorgemeld en hoeveel producten er daadwerkelijk zijn ontvangen. (schrik niet als het aantal nog niet meteen gelijk is. Bol.com is bezig met de verwerking van je artikelen)

Retourafhandeling

Als je gebruik maakt van Logistiek via Bol.com zal ook het retourproces je volledig uit handen worden genomen. Hierdoor heb je geen omkijken naar je retouren.

Komen de geretourneerde artikelen netjes terug bij het magazijn van Bol.com? Dan worden ze opnieuw bij je voorraad gelegd zodat je het artikel nog een keer kunt verkopen. Toch moet ik toegeven dat het niet heel vaak voorkomt dat artikelen netjes in verpakking terugkomen bij Bol.com

Wil je, je onverkoopbare voorraad terug laten sturen naar jouw bedrijf? Dat kost 0,40 cent ex btw per artikel + de verzendkosten. Wil je, je onverkoopbare voorraad door Bol.com laten vernietigen? Dit kost 0,40 cent ex btw per artikel.

Conclusie Logistiek via Bol.com

Wil je meer tijd vrijhouden om te ondernemen? Wil je zeker weten dat je logistieke proces in vertrouwde handen is? Zijn je producten geschikt voor Logistiek via Bol.com en wil je geen gezeur met retouren en retourvoorwaarden? Dan is mijn advies zeker weten; kies voor Logistiek via Bol.com.

Zelf maak ik er al een tijdje gebruik van en ik ben er erg te spreken over. Klanten worden netjes op de hoogte gehouden van hun bestellingen doormiddel van een track en trace nummer en tijdens piekperiodes, bijvoorbeeld tijdens de kerst, worden klanten netjes op de hoogte gehouden mocht hun artikel een dag langer onderweg zijn.

Wat zijn jouw ervaringen met Logistiek via Bol.com? Laat een reactie achter onder dit artikel zodat we elkaar kunnen helpen.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: