Het belang van goede copywriting word vaak onderschat!

Het belang van goede copywriting word vaak onderschat, mensen lijken niet te willen begrijpen dat het goed toepassen van copywriting een wereld van verschil kan betekenen. 

Het kan het verschil zijn tussen 2 en 8% conversie, een verschil wat behoorlijk wat omzet met zich meebrengt. 

Hoe is het met jou copywriting gesteld? Ben jij tevreden over je resultaten of weet je dat het beter kan? In dit artikel ontdek je het belang van goede copywriting!

More...

Wat is Copywriting? 

Voor de mensen die niet weten wat copywriting is, komt ie..

Copywriting is het schrijven van verkopende of wervende teksten voor commerciële doeleinden, het is de bedoeling de lezer geboeid te houden en vaak aan te sporen tot actie. 

Copywriting word overal om ons heen toegepast, kijk maar naar de reclame slogans van grote bedrijven:

"Even Apeldoorn bellen" "Daar plukt u de vruchten van" "Dat zeg ik, Gamma" En zo ken je er vast nog wel een paar.

Copywriters zijn dus mensen die webteksten, reclame slogans of teksten voor folders schrijven. 

In tegenstelling tot een tekstschrijver zorgt een copywriter ervoor dat er bepaalde elementen in een tekst of slogan zitten die de lezer aanzet tot actie. 

Ben jij je eigen Copywriter? 

Je zult nu misschien denken "Maar.. Hoe ga ik dat dan doen? Ik kan toch geen copywriter betalen!? Ik ben net begonnen" 

Ik snap dat je misschien denkt dat een copywriter van essentieel belang is als je online geld wilt verdienen en dat je op zoek moet naar een copywriter maar.. 

Waarom ga je het zelf niet leren? Waarom ga je er geen boeken over lezen en zelf mee experimenteren? 

Ik heb dat wel gedaan en las boeken zoals: 

Ik dompelde mezelf volledig onder in het vak van copywriting omdat ik het zelf wilde leren. Ook al besteed ik het soms uit, ik wilde weten hoe het werkt.

Naast boeken is er online enorm veel te vinden over copywriting, gratis informatie zoals blogs en video's. 

Het belang van goede copywriting

Dat het belang van goede copywriting word onderschat blijkt wel uit mijn eigen ervaringen. 

Ik kreeg veel bezoekers op verschillende artikelen op één van mijn websites, maar het aantal bezoekers dat uiteindelijk overging tot actie viel erg tegen. 

"Hoe kan dat nou toch!" Dacht ik bij mezelf. Ik ging op onderzoek uit en las wat artikelen over copywriting. Er ging een wereld voor me open. 

Ik nam de tips uit de artikelen ter harte en paste ze meteen toe. Na enige tijd begon ik merkwaardige verschillen te zien, het aantal mensen dat overging tot actie was verdubbeld! 

Een goed uitgangspunt is om in het hoofd van je doelgroep te gaan zitten, praat mee met de discussie die daar gaande is..
affiliate marketing in nederland

Waardoor? Door enkele aanpassingen te maken aan mijn tekst, sommige woordjes weg te laten en andere woordjes toe te voegen. 

Uit dit simpele praktijk voorbeeld blijkt maar weer eens dat het belang van goede copywriting enorm groot is.

Copywriters weten de juiste snaar te raken en dat is het verschil tussen winnen of verliezen. 

Tips van een teksttovenaar

Natuurlijk ga ik je niet eerst lekker maken om je vervolgens weer weg te sturen. Ik ga je wat copwriting tips geven waar je meteen mee aan de slag kunt. 

Deze tips zijn afkomstig van de auteur van het boek 'How to write copy that sells' Ray Edwards.

Ray geeft in zijn boek onder andere uitleg over de PASTOR methode, deze methode word veel gebruikt door copywriters vanwege de goede werking ervan. 

PASTOR is een afkorting:

#1: Person, Problem and Pain

De P staat voor mensen, problemen en pijn. Het gaat hier dus om je doelgroep, wie zijn ze? Wat is hun probleem en waar zit de grootste pijn? 

Het is hierbij echt enorm belangrijk dat je gedetailleerd weet te omschrijven wie je doelgroep is. 

Dus niet 'Mannen tussen de 25 en 40 jaar' maar meer in de richting van 'Mannen tussen 25 en 40 jaar die graag strakker in hun vel willen zitten maar na verwoede pogingen in de sportschool en het volgen van verschillende trainingen maar niet de resultaten halen die ze willen. Teleurgesteld vallen ze terug in hun oude patroon en eten ze te vet en teveel. 

Zie je dat de tweede variant een stuk duidelijker is? Je weet meteen waar de pijn zit en waar het mis kan gaan. 

#2: Amplify and Aspiration

De A staat voor amplify and anspiration. Dat houdt in dat het tijdens deze tweede stap van belang is om je doelgroep ervan bewust te maken wat er gebeurt als ze hun probleem niet oplossen. 

Je speelt hier dus echt in op de pijn van je doelgroep. Wat gebeurt er als de mannen uit bovenstaand voorbeeld niet afvallen? Dan voelen ze zich ongelukkig, dik en onzeker. 

Om deze tweede stap zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen is het belangrijk dat je een lange termijn beeld schetst van de consequenties van het niet oplossen van het probleem.

Het lijkt misschien een beetje manipuleren maar dat is het niet. Jouw product of dienst is namelijk wat deze mensen gaat helpen, je neemt ze daarom dus bij de hand en leid ze door het proces. 

Deze tweede stap is echt een onderschatte stap in copywriting, veel mensen vergeten de pijn te benadrukken en zijn meer bezig met de voordelen van hun product of dienst.

Daarnaast is het belangrijk dat je duidelijk maakt wat het je doelgroep oplevert als je ze met je product aan de slag gaan. 

Overtuig je doelgroep door de uitkomsten die ze kunnen bereiken doormiddel van het gebruik van je product. Een slanke lijn een beter gevoel en meer zelfvertrouwen bijvoorbeeld.

#3: Story, Solution and System

Nadat je duidelijk hebt gemaakt wat het je doelgroep kost als ze niet met je product of dienst aan de slag gaan en wat het hun oplevert als ze dat wel doen is het tijd om te kijken naar de S van Story, Solution and System.

Wat zijn de ervaringen van eerdere klanten met jouw product? Hiermee bedoel ik verhalen van mensen die echt van het ene uiterste naar het andere zijn gegaan dankzij jouw product of dienst. 

Dus bijvoorbeeld "Henk was al jaren te dik, hij probeerde alles en spendeerde duizenden euro's aan sportschool abonnementen en afslank cursussen, hij was ten einde raad en dacht dat hij zijn leven lang zou moeten dealen met zijn overgewicht.. Tot hij van ons product hoorde.. Nu een jaar later is zijn leven compleet veranderd.

Let er wel op dat je geen verhalen verzint, het moeten echte verhalen zijn die klanten echt beleefd hebben. 

#4: Transformation and Testimony 

Eigenlijk is dit een verlengstuk van bovenstaand. Laat je doelgroep duidelijk weten wat de transformatie is dat je gaat beleven als je het product of de dienst aanschaft. 

Dus niet de focus op het product zelf maar op de transformatie die mensen gaan beleven als ze er mee aan de slag gaan. 

Gebruik daarnaast natuurlijk reviews en ervaringen van andere klanten op je salespagina. 

Mensen gaan veel eerder over tot aankoop na het lezen van reviews van andere mensen. 

#5: Offer

Nu je, je doelgroep helemaal kent, je hun probleem hebt beschreven en vooral wat het hun kost als ze hun probleem niet oplossen, je het verhaal van andere tevreden klanten hebt verteld is het tijd om over te gaan tot het aanbieden van je product of dienst. 

Bij deze vijfde stap van de PASTOR methode ga je exact uitleggen wat je aan te bieden hebt. 

Let wel op! in deze sectie gebruik je maar liefst 80% van je tekst om nogmaals de transformatie duidelijk te maken en 20% om daadwerkelijk te vertellen wat het product inhoudt. 

Dus in plaats van; "je krijgt een box met 3 ebooks waarbij de ebooks maar liefst 65 pagina's met waardevolle informatie bevatten" zeg je: 

"Je krijgt een box boordevol krachtige en bewezen technieken waarmee je eenvoudig vet verbrand, een strak lichaam krijgt en ook nog eens super zelfverzekerd voor de dag komt"

#6: Response

Deze zesde stap is een stap waar nogal eens zenuwachtig over gedaan word. Tijdens deze stap is het de bedoeling dat je, je klant duidelijk maakt hoe hij of zij je product of dienst kan kopen. 

Mensen vinden het vaak 'te verkoperig' overkomen als je gebiedende wijs zegt wat je klant moet doen om je product te kopen. 

Dat is het niet! Mensen hebben juist een duwtje in de rug nodig, doe het natuurlijk wel subtiel. 

Wat je kunt doen is de voordelen die de klant gaat ervaren dankzij jouw product opsommen en vervolgens zeggen: 

'Klik op de oranje knop, vul je gegeven is en je krijgt het product meteen kosteloos toegestuurd' 

Copywriting en Affiliate marketing

Soms vragen mensen mij "Maar is copywriting wel iets voor Affiliate marketeers!?" Natuurlijk zeg ik dan! Het is voor iedereen die commerciële activiteiten verricht.

Deze vraag komt natuurlijk vanwege het feit dat Affiliate marketeers hun doelgroep doorsturen naar een salespagina van de productverkoper en denken dat deze productverkoper de 'copy' voor zijn rekening neemt. 

Persoonlijk ben ik ook van mening dat het niet goed uitvoeren van copywriting één van de redenen is dat er zo weinig Affiliate marketeers succes hebben. 

Ze willen op korte termijn geld verdienen, denken dat het wel even snel te realiseren valt, ze zijn niet in staat om voor een langere periode gemotiveerd aan de slag te gaan, resultaten vallen tegen, ze gaan klagen en stoppen ermee. 

De tijd dat je geld kon verdienen met Affiliate marketing doormiddel van korte weinig zeggende artikelen is definitief voorbij. 

Om succes te hebben zul je meerdere skills aan moeten leren en copywriting is daar zeker één van! 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

Geld verdienen op internet een fabeltje!? Ik dacht het niet! Check hier mijn keiharde bewijs..