Externe verkoopkanalen? Dit is waarom ze voor jou relevant zijn!

externe verkoopkanalenExterne verkoopkanalen. Wellicht heb je er al wel eens iets over gehoord en heeft het je aandacht getrokken. Veel ondernemers twijfelen over de inzet van externe verkoopkanalen en zien het als een bedreiging.

In dit artikel wil ik je laten zien wat de voor en nadelen van het verkopen via externe verkoopkanalen zijn. Want waarschijnlijk is het voor jou een enorme kans in plaats van een bedreiging.

Zijn jouw producten geschikt om te verkopen via externe verkoopkanalen? Kunnen externe verkoopkanalen zorgen voor een significante omzetstijging? Of valt het allemaal wel mee? In dit artikel vertel ik je precies hoe het zit.

Wat zijn externe verkoopkanalen?

Allereerst, wat zijn externe verkoopkanalen? Externe verkoopkanalen zijn kanalen die je naast je huidige kanaal, zoals je webshop, kunt inzetten om je producten te verkopen.

Het grootste Nederlandse en Belgische externe verkoopkanaal is Bol.com. Met ruim 23.000 externe verkopers is Bol.com het grootste platform op dit gebied in Nederland en België.

Daarnaast is Amazon wereldwijd het grootste externe verkoopkanaal. Amazon is op het moment van schrijven gevestigd in meerdere landen en is goed voor een miljardenomzet.

Voordelen externe verkoopkanalen

Het inzetten van deze externe kanalen kent een aantal voordelen die voor jou als ondernemer erg interessant kunnen zijn. Hieronder zet ik alle voordelen voor je op een rij:

#1: Bereik een groot publiek

Als we kijken naar bijvoorbeeld Bol.com met haar miljoenen geregistreerde klanten en haar miljoenen dagelijkse bezoekers op de webshop kunnen we rustig stellen dat je een enorm groot publiek kunt bereiken.

#2: Je doelgroep zit er al

Dit tweede punt sluit aan op bovenstaand punt. Je doelgroep is namelijk in de meeste gevallen al aanwezig op het externe kanaal. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Bol.com zie je dat het een all-in-one webshop is geworden.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel te vinden op Bol.com. Waar je bij je eigen webshop actief aan de slag moet om je doelgroep op je webshop te krijgen en dit vaak een tijdrovend of duur proces is, put je bij een extern kanaal meteen uit een rijkelijke bron vol potentiële kopers.

#3: Meer vertrouwen

Om Bol.com nog maar eens als voorbeeld te gebruiken, bezoekers zullen eerder geneigd zijn om over te gaan tot aankoop als ze zich in een vertrouwde omgeving bevinden.

Bol.com is voor de meeste mensen al een erg vertrouwde omgeving waar ze zonder al teveel twijfel een aankoop zullen doen. In het geval van je eigen webshop zien we vaak dat mensen al 7 contactmomenten nodig hebben om over te gaan tot aankoop. Dit kan dus veel langer duren.

#4: Conversie ligt hoger

Voortbordurend op bovenstaand punt, de conversie bij een extern kanaal ligt vaak vele malen hoger dan in je eigen webshop. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het vertrouwen wat er al is en de vertrouwde omgeving die mensen vaak al op hun duimpje kennen.

#5: Verzend en retourproces uitbesteden

Onlangs schreef ik een artikel over ‘Logistiek via Bol.com‘ Als je gebruik maakt van de dienst LvB zal het complete verzend en retourproces je uit handen worden genomen zodat jij je bezig kunt houden met andere zaken. Ook Amazon heeft deze dienst (Fulfillment by Amazon)

Natuurlijk moet je wel eerst onderzoeken of jouw producten qua maatvoering en marge geschikt zijn om uit te besteden aan de logistieke afdeling van Bol of Amazon.

Een ander bijkomend voordeel van het uitbesteden van je logistieke afhandeling is dat je er bij bijvoorbeeld Bol.com vanuit kunt gaan dat het allemaal piekfijn in orde is. Klanten krijgen netjes een track en trace en bij vertraging worden ze netjes op de hoogte gesteld.

#6: De marketing word voor je gedaan

Bol.com domineert in Google. Bol.com is de grootste webshop van Nederland en België en dat is terug te zien in de organische zoekresultaten van Google. Op bijna alle productgroepen staat Bol.com op de eerste pagina in Google.

Als je met je eigen webshop wilt ranken op beconcurreerde termen zul je ervaren dat dit bij lange na niet eenvoudig is. De grotere spelers worden steeds dominanter en dat is terug te zien in Google.

Als je gaat verkopen via een groot extern kanaal is het mogelijk om binnen enkele weken al zichtbaar te zijn in de eerste Google shopping resultaten van jouw product. Je kunt dus echt een vliegende start maken.

Je betaalt natuurlijk wel een bijdrage voor deze marketing in de vorm van een bemiddelingsbijdrage. Maar dat moet je zien als marketingkosten die je normaal gesproken ook zou moeten betalen om onder de aandacht te komen.

Wil je meer redenen weten waarom je vandaag nog zou moeten beginnen met het verkopen via Bol? Check het hier >>

Nadelen externe verkoopkanalen

Maar kleven er dan ook nadelen aan het verkopen via externe verkoopkanalen? Ja zoals een legende uit het Nederlandse voetbal ooit zie ‘Elke voordeel heeft zijn nadeel’ geldt dat ook voor het verkopen via externe kanalen.

#1: Je hebt geen inzicht in statistieken

Waar je bij je eigen webshop alles kunt doormeten om zo je conversie te verbeteren is dit bij externe kanalen niet het geval. Je kunt niet zien hoeveel mensen er op je pagina zijn geweest en waar deze mensen op geklikt hebben. Dit is jammer want zo kun je minder goed optimaliseren.

#2: Goedkopere producten zijn lastig

Om een goede marge te kunnen maken op de externe kanalen verkoop ik er nooit producten onder de 20 euro. Omdat je ook een bemiddelingsbijdrage moet betalen (gemiddeld 15%) is het lastiger om een goede marge te kunnen maken bij goedkope producten.

#3: Je bouwt mee aan de bekendheid van het kanaal

Ondanks dat je, je productpagina op bijvoorbeeld Bol.com kunt voorzien van je eigen merknaam en je winkelnaam zichtbaar is denken mensen in 9 van de 10 gevallen dat ze gewoon bij Bol.com kopen (wat natuurlijk ook zo is)

Hiermee bouw je aan de merknaam van Bol.com in plaats van je eigen merknaam. Dit kun je ondervangen door je producten te voorzien van je eigen naam, logo en website/shop url.

affiliate marketing bol

Conclusie verkopen via externe verkoopkanalen

Het inzetten van externe verkoopkanalen is een hele interessante en lucratieve manier voor extra omzet. Wel moet je rekening houden met bovenstaande punten. Zelf wist ik het voor elkaar te krijgen om van 0 ervaringen naar 1500 euro omzet te gaan in mijn allereerste maand E-commerce via Bol.com.

Nu klinkt 1500 euro natuurlijk niet als een super omzet maar als je, je bedenkt dat het mijn allereerste maand was is dat toch een prima resultaat. Het laat maar weer eens zien dat je externe verkoopkanalen niet als bedreiging moet zien maar als kans.

De trein van de externe verkoopkanalen zal doordenderen, spring jij erop of probeer je hem tegen te houden? Als je kiest voor dat laatste kon het nog wel eens een pijnlijke ervaring worden;-)

Wil je aan de slag met het verkopen via Bol.com? Check hier mijn handleiding voor het openen van een verkoopaccount>>

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: