Blijf positief: Eén van de belangrijkste wapens op jouw weg naar de top!

blijf positiefBlijf positief. Altijd. Overal. Ondanks dat we bijna letterlijk omringd worden door positiviteitsguru’s is positief zijn en blijven niet altijd even gemakkelijk.

Vooral als je te maken krijgt met tegenslagen kan positiviteit mijlenver weg lijken. Toch is een positieve houding van onderschat belang als je graag succesvol wil zijn. Sterk nog, zonder positieve houding is succes onmogelijk.

Maar hoe zorg je ervoor dat je positiever word? De kracht zit hem ook hier in de herhaling. Eén artikel over positiviteit lezen zal je geen wonderen brengen. Je zult er echt mee aan de slag moeten om veranderingen te kunnen maken. Hieronder vind je krachtige tips die jou kunnen helpen met dit proces.

Blijf positief: handreikingen voor een positieve grondhouding

Bij tegenslagen is het belangrijk om positief te blijven. Juist door het positieve in dingen te blijven zien, zullen de negatieve dingen zich uiteindelijk omkeren. Dat is het idee achter de kracht van positief denken. Hier volgen een aantal handreikingen voor positiviteit.

Positief blijven heeft effect

Waarom je de dingen van de zonnige kant moet blijven zien? Heel simpel, omdat je uiteindelijk zult merken dat de negativiteit verdwijnt en het geluk je weer toelacht. Daarbij blijkt uit verschillende onderzoeken dat positief denken de gezondheid bevordert en je stresslevels doet dalen.

Het glas half vol

Mensen die het glas als halfvol zien, worden optimisten genoemd. Zij hebben een positieve kijk op het leven. Mensen die een meer negatieve kijk op de dingen hebben en dus een halfleeg glas voor zich zien staan, zijn pessimisten.

Goed voor je gezondheid

Positiviteit heeft een voordelig effect op je gezondheid en je eigenwaarde. Uit diverse onderzoeken is zelfs gebleken dat positief denken en de mate waarin mensen succesvol zijn, met elkaar in verband staan.

Als je de zonnige kant van de dingen inziet, zul je minder snel opgeven en het is algemeen bekend dat doorzettingsvermogen bijdraagt aan succes.

Waarom positiviteit beter voor je is

Hoe het precies werkt, daar verschillen de meningen over, maar feit is wel dat bij optimisten de volgende punten worden opgemerkt:

  •  Ze leven langer
  • Ze lijden minder vaak aan depressies
  • Ze ervaren minder stress
  • Ze hebben meer weerstand
  •  Ze voelen zich lichamelijk en geestelijk over het algemeen beter
  • Ze hebben minder hartklachten

Een gezondere levensstijl

Waarom mensen die positief blijven, gezonder zijn, is dus nog niet precies duidelijk. Sommige wetenschappers denken dat het komt doordat positieve mensen nu eenmaal een gezondere levensstijl hanteren.

Ze bewegen meer, eten gezonder en grijpen minder vaak naar de fles. Een ander idee is dat ze gewoon minder last hebben van stress, juist omdat ze overal de voordelen van inzien.

gemotiveerd blijven

Ook optimisten ervaren negativiteit

Dat je de dingen van de zonnige kant ziet, betekent niet automatisch dat je de negatieve gebeurtenissen in het leven gewoonweg negeert. Het betekent juist dat je in die gebeurtenissen die minder leuk zijn, zoekt naar de elementen die wel positief zijn. En dat je je vasthoudt aan die dingen.

Hoe kun je negatieve gedachten ombuigen?

Je kunt positief denken leren. Het is een kwestie van de negatieve gedachten die in je hoofd ronddolen, ombuigen naar een variant die meer positief is.

Met een paar simpele oefeningen bereik je al veel. Schrijf bijvoorbeeld voor elke negatieve gedachte, twee of meer positieve alternatieven op. Uiteindelijk zul je zien dat je gedachtepatroon verschuift en je meer als vanzelf de positieve kant van de zaak ziet.

Herken negatieve gedachten

Maar hoe weet je nu of een gedachte wel echt negatief is? Immers, je denkt toch altijd gewoon zo? Vaak zijn negatieve gedachten persoonlijk; je betrekt een situatie op jezelf.

Ook zul je ervaren dat je alle negativiteit als het ware filtert uit een gebeurtenis, waardoor je alleen de negatieve kant ziet en niet eens meer objectief kunt kijken of er ook een positieve kant te vinden is.

Daarnaast hebben negatieve mensen die gewoonte om al snel te gaan klagen. Klagen is echt het eerste wat je zult moeten afleren als je positiever wilt worden. Zorg ervoor dat je altijd gemotiveerd bent en stop direct met klagen.

Zeven tips om positief te blijven

De voordelen van optimisme zijn inmiddels wel duidelijk: het verbetert de gezondheid en reduceert je stresslevels. Een belangrijke manier om positief te denken, is om je te focussen op de goede kanten van een gebeurtenis. Maar er zijn gelukkig nog wel een paar andere manieren om positief denken te bevorderen.

Tip 1: Omring jezelf met gelijkgestemden

Wil je positief blijven, dan is het handig als je mensen om je heen verzamelt die ook een zonnige kijk op de dingen hebben. Als je zelf namelijk erg je best doet om het glas halfvol te zien, dan helpt het niet om allemaal mensen in je buurt te hebben die maar blijven benadrukken dat het glas toch echt voor de helft leeg is.

Of die helemaal geen glas hebben… Van positieve denkers krijg je zelf ook positieve energie en juist die energie heb je nodig om negativiteit om te zetten.

doelgroep

Tip 2: Het spreekwoordelijke korreltje zout

Gebruik humor om de positieve kant van de zaak te zien. Humor relativeert. Het is ook niet zonder reden dat mensen die iemand als ‘optimist’ beschrijven, het vaak ook hebben over een persoon die de humor van dingen kan inzien.

Daarbij is lachen gezond. Door te lachen, breek je de spanning en verlaag je direct je stresslevels. Lach meer en lach uitbundig, is het devies. Doe dit het liefst samen met anderen.

Tip 3: Sta even stil

Neem een paar keer op een dag even een momentje om stil te staan bij hoe je je voelt over bepaalde situaties. Merk je dat de negatieve gedachten er weer in dreigen te sluipen?

Analyseer dan waarom je ergens negatief over denkt en probeer deze negativiteit om te buigen in positiviteit. Desnoods pak je pen en papier erbij en schrijf je je gedachten op, om ze vervolgens te ordenen.

Tip 4: Oefen met positieve gedachten

Positief denken gaat helaas niet vanzelf. Zeker niet als je van nature geen optimist bent. Oefen daarom dagelijks met positief denken. Alleen door te oefenen zal positiviteit uiteindelijk een tweede natuur worden en alle pessimisme verdrijven.

Tip 5: Besef dat negatief niet direct hopeloos is

Pas op met het dood analyseren van bepaalde situaties en houd voor ogen dat sommige negatieve gebeurtenissen niet direct het einde van de wereld inluiden. Soms is iets gewoon ‘vervelend’ of ‘ellendig’, maar meer ook niet. Erken dit, accepteer dit en laat het dan los.

Tip 6: Laat los wat je niet kunt veranderen

In de psychologie wordt vaak gewerkt met het ‘KIWI-model’. KIWI staat voor ‘kan ik er wat mee’ en ‘wil ik er wat mee’. Zit je iets dwars? Bedenk dan of jij iets aan de situatie kunt veranderen.

Als dit niet het geval is, laat de negativiteit dan los. Kun je er wel iets mee, maar wil je dat niet? Dan is het advies ook om de negativiteit los te laten. Alleen dan komt er ruimte voor optimisme vrij. Deze methode kan je mentaal ijzersterk maken.

Tip 7: Neem de tijd om… te spelen!

Het klinkt misschien gek, maar neem eens de tijd om gewoon te spelen. Te experimenteren. Om iets te doen alleen maar omdat het ‘leuk’ is.

Dompel je onder in kinderlijk enthousiasme en verbreed je geest en je zienswijze. Je zult zien dat je vanzelf positief denkt over bepaalde zaken, omdat je even alles hebt losgelaten en je jezelf hebt toegestaan om vrij te zijn en los te komen van negativiteit.

Meer lezen over de theorie achter positief blijven

Er zijn tal van interessante boeken geschreven die ingaan op de kracht van positief denken en de theorie achter positivisme en waarom dat goed voor je is.

De Amerikaanse auteur Norman Vincent Peale schreef het zelfhulpboek The Power of Positive Thinking. Het boek leert je hoe je een optimale en constante staat van optimisme kan bereiken.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

Geld verdienen op internet een fabeltje!? Ik dacht het niet! Check hier mijn keiharde bewijs..